Aika usein minulta kysellään, miten kirjoittajan ja kuvittajan välinen yhteistyö oikeastaan tapahtuu. Ovatko kuva vai teksti ensin? Suunnittelemmeko asioita yhdessä, ehdottelemmeko parannuksia toistemme kynän jälkeen?

Perussääntönäni on ollut:

Pyri minimoimaan yhteistyö.


Persoonallinen kuvakirja ei ole komiteamietintö, vaan sekä kirjoittaja että kuvittaja saavat tehdä omaa juttuaan. Tietenkin, aivan kuten jazzia soitettaessa (toivottavasti vertaus ei onnu pahasti, vähät minä jazzista tiedän), on puhallettava yhteen hiileen. Kaikkien soolojen on sovittava samaan teokseen.

Toistaiseksi olen ensin kirjoittanut tekstin, jota olen sitten tarjonnut kuvittajalle. Kirjoittaessani olen tekstin lisäksi kuvitellut kuva-aiheet ja kerronnan rytmin ja kirjannut niistäkin ohjeita kuvittajalle. Sitten kuvittaja on tehnyt mitä on halunnut.

Sekä Martti Ruokonen että Sami Saramäki ovat onnistuneet hätkähdyttämään minut oikein kunnolla. Kirjan visuaalinen ilme on ollut aivan jotakin muuta, kuin mitä olin kirjoittaessani kuvitellut.

Joskus olenkin ollut lipsumassa säännöstä, ja olen ehdotellut sopimattomia. Mestarigraafikot ovat kuitenkin pysyneet tiukkoina:
"Joo. Mä kyllä tiedän, että sinä pidit siitä kuvasta erityisesti, mutta nyt, kun ajatellaan kokonaisuutta..."
"Ei. En mä kyllä siirrä niitä silmiä yhtään lähemmäs toisiaan."

Hyvä näin. Olen ollut onnekas, kun olen saanut työskennellä sellaisten ihmisten kanssa, jotka tietävät, mitä haluavat. Ja ennen kaikkea: tietävät, mitä tekevät.


Paralleeli
Geneven lentokenttä. Käytävä on tyhjennetty, lattialle on jätetty tikittävä laukku. Ihan oikea pommi. Vesitäytteisiä suojapatjoja on kasattu pommin ympärille, ja poliisin erikoismies on kumartunut pihteineen ja pikkuruisine ruuvimeisseleineen purkamaan helvetinkonetta. Kiipeän varoitusnauhojen yli ja suojapatjojen yli ja koputan panssaripukuista pomminpurkajaa olkapäähän.
"Hei, seis, älä sitä keltaista johtoa katkaise! Irrota toi vihreä. Usko mua, mä olen lastenkirjailija."
"Ai? Huh! Olinpa hilkulla tehdä virheen! Hyvä kun tulit. Siis vihreä? Okei, lähtee..."

199441.jpg