9789513129781.jpg

Toisessa minässä
fantastikko José Saramago on ottanut käsittelyynsä ikivanhan aiheen: kaksoisolentoasetelman. Historian opettaja Tertuliano Máximo Afonso näkee B-leffan sivuosassa  itsensä näköisen miehen ja alkaa ottaa tästä selvää. Kurssi johtaa törmäykseen ja vihollisuuksiin. Toinen miehistä on liikaa, etenkin kun he sattuvat asumaan samassa kaupungissa.

Tarina koostuu klassisen tragedian aineksista, mutta kaikkitietävyydessään ironinen kertojaääni sävyttää sen komediaksi, jota lukee ihan huvikseen. Juttu luistaa, jännite pysyy sopivalla tasolla, ja oikeastaan vasta, kun takakansi tuli vastaan, pysähdyin miettimään, mistä siinä kaikessa oikeastaan oli kysymys. Ei Saramagon tasoinen kirjoittaja kirjoita pelkkää suoraviivaista tarinaa. Jokin rakenteellistemaattinen koukku siinä oli oltava.

Avaimeksi tulkinnan kevytrakenteiseen lukkoon osui juurikin kaksoisolentojen välille kehittyvä vihollisuuden kuvio, joka näytti putkahtaneen kuin tyhjästä. Mistä moinen reaktio?

Kautta koko teoksen kulkee salaisuuksien, peittelyn ja valheiden tematiikka. Mistä onkaan kyse, kun samassa kaupungissa tismalleen samannäköinen mies elää kahta eri elämää? Mies asuu vaimonsa kanssa. Tämän tietämättä saman näköinen mies tapaa rakastajatartaan. Hän keksii verukkeita sille, miksi on poissa kotoa, kiertelee, kaartelee, käyttäytyy ilmeisen oudosti, turvautuu jopa valeasuihin, järjestelee salaisia tapaamisia. Puhelimeen tulee äänettömiä puheluita.

Kaksoisolento on tietenkin kuva kaksoiselämästä ja sen aiheuttamasta jännitteestä: toinen, salassa pidettävä elämä on liikaa (kumpi?), ja tilanteen on ennemmin tai myöhemmin lauettava. Tässä valossa moni vähäpätöisen tuntuinen palanen loksahti mukavasti paikoilleen ja sai kummasti lisää sisältöä.

Jotenkin pidän Saramagon tavasta tehdä teoksistaan riittävän helppolukuisia, että ne voivat saavuttaa suurehkonkin yleisön, ja samalla viritellä myös rakenteelliset ja vertauskuvalliset jipot luultavasti kaikkien lukijoidensa ymmärrettävissä olevalle tasolle. Näin tulkinnan riemu tulee muidenkin kuin kirjallisuuden opiskelijoiden ja ammattilaisten ulottuville.