...on juuri eroteltu lapsia. Opettajat jakavat 12-vuotiaat kolmeen kategoriaan: niihin, jotka jatkavat joskus korkeakouluissa (tähän ryhmään eivät pääse sen paremmin oppimis- kuin käytösongelmaisetkaan lapset); niihin, jotka menevät keskiasteen koulutukseen; ja kolmanneksi niihin, jotka aikanaan työskentelevät siivoojina, Coopin kassalla tai ruohonleikkaajina.

Yliopistolinjalaiset eivät voi enää ottaa valinnaisena aineena esimerkiksi kotitaloutta. Duunarilinjalaisilla on enemmän liikuntaa ja käsitöitä. Ja niin edelleen. Liikkuvuus ryhmien välillä on ymmärtääkseni tehty todella hankalaksi.

Tämä selittää, mistä tulevat arkkitehdit, jotka eivät tiedä, mitä keittiössä pitäisi voida tehdä.
Tämä selittää eurooppalaisittain ripulitasoiset oppimistulokset. Moniko suomalainen tohtori ja professorikin olisi ollut menetetty tapaus vastaavassa systeemissä?

Vähän hävettää näiden sveitsiläisten puolesta. Ressukat eivät edes usko, että PISA-tutkimusten tulokset voisivat olla relevantteja, sillä onhan Sveitsin koulusysteemi tunnetusti maailman paras.
Ja harmittaa myös. Systeemi tekee vääryyttä monelle.